woensdag 6 augustus 2014

Het avontuur van de Culy Bake Off


Op 15 juli stuurde Marloes me via facebook deze link. Een bake-off in een koffietentje in Amsterdam. "Iets voor jou?" vroeg ze. Deze bakwedstrijd werd georganiseerd door Culy.nl en Quartier Putain. De winnende taart zou een maand lang op de menukaart komen te staan. Gretig ging ik de uitdaging aan. Maar welke taart moest het worden? Mijn op verjaardagen inmiddels befaamde carrot cake? Of toch de originele avocado-frambozenvlaai die ik laatst had uitgevonden? Uiteindelijk werd het de bosbessen-limoencheesecake, die ik ook op de afstudeerpicknick had gemaakt. Toen was hij een groot succes, en ik vond de frisheid en de uitstraling van deze taart goed passen bij het zomerseizoen. Ik zond het recept in met een foto, en werd toen pardoes één van de vijf finalisten die hun taart mee mochten nemen naar Quartier Putain om deze te laten proeven door een vakkundige jury. Deze jury bestond uit Miljuschka Witzenhausen, actrice en presentatrice met binnenkort haar eigen kookprogramma op tv, Monique van Loon, hoofdredacteur van Culy.nl en Erik de Kock, eigenaar van Quartier Putain. Hieronder volgt het recept en een fotoverslag van het bakproces en een impressie van de bake-off. Helaas heb ik niet gewonnen, maar het was heel tof om mee te mogen doen!

Dit was de taart, die twee keer gebakken moest worden zodat alle aanwezigen konden proeven:

Het recept:

Ingrediëntenlijst

  •  180 g tarwebiscuit (mijn favoriet zijn de digestive biscuits van Verkade)
  •  80 g roomboter, gesmolten
  •  450 g mon chou (roomkaas)
  •  140 g fijne kristalsuiker
  •  2 tl maïzena
  •  175 ml zure room
  •  3 grote eieren
  •  fijngeraspte schil en het sap van 2 limoenen
  •  225 g verse bosbessen, plus extra als decoratie



Vet een ronde springvorm (23 cm) in. Maak kruimels van de biscuitjes. Als je geen keukenmachine hebt kun je dit met een kopje doen (zoals ik, helaas moest ik bij mijn verhuizing afstand doen van de geliefde keukenmachine die daar gemeenschappelijk goed was). Roer de biscuitkruimels door de gesmolten boter. 


Verdeel dit mengsel over de bodem van de springvorm en druk het stevig aan, zodat er een gelijkmatige kruimelbodem ontstaat. Zet de kruimelbodem 30 minuten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 180 graden celsius. Klop de roomkaas, de suiker en de maïzena door elkaar. Roer de zure room erdoor tot er een glad, romig geheel ontstaat. Klop hierdoor vervolgens de eieren, de limoenschil en het sap.



Vouw de bosbessen door het mengsel. Verdeel de vulling over de kruimelbodem en tik tegen de zijkant van de vorm, zodat de bovenkant van de taart mooi glad wordt.



Zet de springvorm in de oven op een rooster, met direct daaronder een braadslee met een laag kokend water (ca. 3 cm diep). Deze stoommethode maakt de cheesecake extra smeuïg van binnen maar stevig van buiten, en zorgt er bovendien voor dat de cake minder snel scheurt. Bak de taart ongeveer 45 minuten. tot een uur, afhankelijk van welke kleur je mooi vindt. Laat de taart afkoelen en zet hem vervolgens minstens 4 uur in de koelkast. Haal de taart uit de springvorm en strooi voor het serveren de verse bosbessen erover.



Afgelopen zaterdag had ik de taarten gebakken, zodat ze mooi de hele nacht in de koelkast konden. De volgende ochtend vertrok ik met mijn posse naar Quartier Putain in Amsterdam. Jawel, deze hippe koffietent zit inderdaad op de Wallen, op het Oudekerksplein. 



Natuurlijk mocht Marloes mee, ik was immers dankzij haar blogverslaving op de hoogte van deze wedstrijd. Zij nam manlief Dennis mee, en natuurlijk was mijn lief ook van de partij. Toen de andere kandidaten arriveerden schrok ik wel even. De competitie was moordend, het waren stuk voor stuk prachtige taarten!





Maar stiekem vond ik de mijne toch het mooist...


Terwijl de jury aan het proeven sloeg en in hevige discussies verwikkeld raakte, mocht iedereen gaan smullen. Ik kan beamen dat alle taarten er goed in gingen.

                                                                           Before:

After:


Jens, de schat, is altijd bereid om mijn taarten te proeven als dat nodig is. In dit geval nam hij zelfs heel demonstratief nog een tweede stuk van mijn taart, om een statement te maken naar de andere kandidaten.



Toen kwam de uitslag van de jury...


Helaas, mijn cheesecake kon het niet winnen van de immer populaire brownie. Desondanks was het een grote eer om uit de 50 inzendingen als één van de vijf finalisten uitgekozen te worden. Ik heb veel plezier beleefd aan het bakken van deze taarten. Eindelijk weer even een excuus om lekker lang in de keuken te staan. En het was ook een feest om de andere taarten te mogen proeven!

De vijf winnende recepten komen overigens wel op Culy.nl, dus houd deze site in de gaten als je nieuwsgierig bent naar de andere recepten. Er staat in ieder geval al een fotoreportage op de site!

Goed, nog één keertje dan:




2 opmerkingen:

  1. Trots op jou hoor. En mocht je zin hebben om in een wat grotere keuken te bakken, stellen wij graag onze keuken ter beschilling.;-p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En lekker dat hij was! Heb er zelf ook nog een stukje over geschreven op mijn blog

    BeantwoordenVerwijderen